Pengaruh Cabang Falsafah Metafizik, Epistemologi, Aksiologi dan Logik Terhadap Perkembangan Pendidikan di Malaysia
Metafizik: Membincangkan persoalan realiti (ontologi), kesejagatn (kosmologi) dan ketuhanan (theologi) yang menyentuh tentang kebenaran dan kewujudan. Cabang ini memerlukan ketajaman fikiran untuk membuat perenungan bagi merealisasikan sesuatu yang berada di sebalik fizik yang ada.
Epistemologi: Membincangkan persoalan ilmu dari segi perolehan, jenis, sumber dan kesahan. Cabang ini menghuraikan tentang manusia sebagai makhluk berakal yang diperoleh untuk mentadbir kehidupannya. Pengetahuan ini dilihat dari pelbagai sudut sama ada agama, sains, ekonomi, budaya dan politik.
Aksiologi: Membincangkan persoalan nilai yang terdiri dari etika dan estetika untuk keharmonian dan keseimbangan kehidupan manusia. Manusia dianugerahi dengan pancaindera untuk menyalurkan maklumat kepada otak bagi menghasilkan suatu penanggapan terhadap apa yang diterima.
👉 Etika bermaksud memberi perhatian kepada kualiti moral dan tingkah laku.
👉 Estetika bermaksud menentukan kriteria bagi kecantikan dalan kesenian, pengalaman perseorangan, alam sekeliling dan kehidupan.
Logik: Membincangkan persoalan membuat keputusan yang perlu diambil secara tepat dan berkesan yang membabitkan logik induktif dan logik deduktif.
👉Logik induktif pula bermula dengan butiran dan kemudian penaakulan yang memberi fokus pada butiran lalu membuat kesimpulan umum.
👉 Logik deduktif bermula dengan kesimpulan umum dan kemudian menerangkan kesimpulan dengan mengemukakan contoh dan butiran.
Persoalan tentang Pendidikan
- Metafizik: Apakah yang merupakan pengetahuan?
- Epistemologi: Bagaimana saintis mengaplikasikan sains?
- Aksiologi: Bagaimana sepatutnya guru melayan pelajar?
- Logik: Adakah guru patut menggunakan penaakulan deduktif atau induktif?
Ciri-ciri Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Metafizik: Menyeluruh dan bersepadu.Epistemologi: Usaha yang berterusan.
Aksiologi: Berakhlak mulia dan bertanggungjawab.
Logik: Berketerampilan
- Kesepaduan dan keseimbangan dalam sukatan pelajaran.
- Melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
- Melahirkan modal insan.
- Memartabatkan Bahasa Melayu.
- Penguasaan sains dan teknologi.
- Penghayatan nilai murni.
- Menekankan pendidikan teknik dan vokasional.
- Meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris.
- Berperingkat dan sistematik.
- Penyediaan prasana dan kemudahan asas di sekolah yang mencukupi.
- Pelaksanaan aktiviti yang berpusatkan murid.
- Budaya sekolah yang melahirkan insan yang harmonis.
- Bidang teknik dan vokasional diberi keutamaan
- Program latihan yang membantu guru mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan.
- Memenuhi keperluan pembangunan pendidikan.
- Pendidik yang berilthizam mencapai matlamat FPK.
- Bersedia meningkatan kemahiran diri sesuai dengan perubahan sistem pendidikan.
- Memiliki sahsiah dan nilai moral yang mulia.
- Sedia memberi keutamaan kepada perkhidmatan.
- Dapat memastikan murid berpeluang mengembangkan potensi diri.
- Menghayati kandungan Falsafah Pendidikan Guru.
- Perpengetahuan dan profesional.

Comments
Post a Comment