Pengaruh Falsafah Pendidikan Islam (FPI) terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia






Perkataan Islam berasal dari bahasa Arab yang bermaksud kesejahteraan, keamanan, keharmonian dan ia bermaksud berserah kepada Yang Maha Pencipta dengan mentauhidkan-Nya dengan keyakinan yang jitu serta melaksanakan segala suruhan serta meninggalkan segala larangannya. Pengertian Islam ialah agama yang diciptakan Allah, lengkap dan sempurna, merangkumi segala peraturan dan undang-undang bagi mengatur kehidupan manusia termasuk individu, keluarga, masyarakat, dan negara serta menghubungkan manusia dengan Tuhan, manusia dengan alam semesta untuk menjamin kesejahteraan,
keselamatan, kesempurnaan, dan kebahagiaan di dunia dan akhirat. Islam sebagai “Ad-Dinn” mengajar dan menyuruh umatnya berwawasan, memikirkan kepentingan dunia dan masa depan secara seimbang dan selari. Islam mementingkan kepentingan material yang sama seperti kepentingan rohani, agama, dan kemajuan dalam kehidupan di Dunia mahupun di Akhirat.

Perkataan “Ad-Dinn” dalam bahasa Arab mempunyai makna bagi agama. Ia juga bermaksud cara hidup, bentuk hidup, peraturan hidup, dan seumpamanya. Islam adalah agama dan bukan semua agama adalah Islam. Oleh itu, jika digabungkan dua perkataan iaitu “Ad-Dinn” dan “Islam” ia akan menjadi Agama Islam jika ditafsirkan secara bahasa. Firman Allah mafhumnya : “Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah Islam.” (Al-Imran : 19).



Falsafah Islam

Falsafah Islam lebih memberi penekanan terhadap kepercayaan dan mengawal pemikiran dan tindakan. Falsafah Islam juga boleh dibahagikan beberapa tafsiran mengikut cabang-cabang falsafah berikut:

  • Metafizik : Mengenai kebenaran terhadap ke-Esaan Allah S.W.T sebagai pencipta. Banyak tanda-tanda kebenaran dapat dibuktikan menerusi penciptaan dan kewujudan makhluk seperti manusia, haiwan, flora, fauna dan sebagainya yang terdapat dimuka bumi serta alam semesta.
  • Epistemologi : Ilmu yang benar bersumberkan Al-Quran dan As-Sunnah dan ilmu-ilmu aqli (ilmu akal) dimana ia dijadikan satu landasan untuk pengurusan kehidupan.
  • Aksiologi : Nilai kecantikan yang membentuk watak dan akhlak dalam diri manusia.

  • Logik : berfikir secara bijaksana untuk mencari kebenaran yang hakiki.

 

Falsafah Pendidikan Islam

Kewujudan Falsafah Pendidikan Islam merupakan satu usaha yang berterusan untuk menyampaikan ilmu penghayatan tentang Islam yang berteraskan Al-Quran dan A-Sunnah bagi membentuk sikap, kemahiran, keperibadian dan pandangan hidup sebagai hamba Allah yang mempunyai tanggungjawab di muka bumi.

 

Konsep Falsafah Pendidikan Islam

Falsafah Pendidikan Islam merupakan suatu proses yang memupuk seluruh potensi semulajadi manusia dari aspek Intelek, Akhlak, Rohani dan Jasmani secara bersepadu dan seimbang.


 

Matlamat Falsafah Pendidikan Islam

Matlamat utama Falsafah Pendidikan Islam ialah untuk membentuk dan memperkembangkan insan supaya menjadi muslim yang berilmu,beriman, dan beramal soleh di dunia mahupun di akhirat.


Pengaruh Falsafah Pendidikan Islam terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia

                Kewujudan Falsafah Pendidikan Islam telah mempengaruhi detik perkembangan pendidikan di Malaysia. Pengaruh yang telah diberikan oleh Falsafah Pendidikan Islam dapat dikategorikan kepada 4 iaitu dari aspek Jasmani, Rohani, Emosi, dan Intelek.

                Dari aspek Jasmani, pengaruh Falsafah Pendidikan Islam telah mewujudkan pendidikan jasmani di dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pendidikan jasmani juga memberi kepentingan terhadap membentuk insan yang menyeluruh dari segi disiplin, kejujuran, dedikasi terhadap tanggungjawab yang dipikul. Di samping itu, ia juga menekankan para pelajar dan guru untuk menjalani gaya hidup yang lebih sihat.

                Dari aspek Rohani, Falsafah Pendidikan Islam juga menekankan unsur rohani dalam diri insan agar berkait rapat terhadap aspek keimanan kepada Allah S.W.T. menurut Sarju Hamzah(2010) , semakin tinggi amalan seseorang, semakin mantaplah rohaninya. Begitulah yang dapat dilihat pada aspek kerohainan iaitu dengan memantapakan amalan untuk beriman kepada Allah S.W.T maka unsur kerohanian bagi seseorang insan juga akan meningkat.

                Falsafah Pendidikan Islam juga memberi pengaruh dari aspek Emosi. Dengan pengaruhnya, ia akan melahirkan insan yang seimbang dari segi emosinya dalam memastikan pertumbuhan yang seimbang dari pelbagai aspek dalam perjalanan untuk mencapai tujuan hidup yang ditetapkan oleh setiap individu serta melahirkan insan yang berdaya saing dan bersemangat dalam mengharungi tekanan dan cabaran hidup.

                Dari aspek Intelek pula, Falsafah Pendidikan Islam telah memberi pengaruh terhadap  perkembangan pendidikan di Malaysia dimana hasilnya telah wujud beberapa kaedah dalam skop pembelajaran. Sebagai contoh, Kurikulum Standard Pra-sekolah, Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR), Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).)

 

 

Comments